De weg vooruit

Quo Vadis, 


‘waar ga je heen’, een simpele vraag, uit de Bijbel afkomstig, toen Petrus Jezus tegenkwam onderweg naar Rome en hem vroeg:  waarheen gaat gij (Domine) ? Ik ben onderweg om opnieuw gekruizigd te worden was diens antwoord hierop...
Tegenwoordig kunnen wij onszelf (of aan een ander) deze vraag natuurlijk ook stellen. Als wij gevraagd worden ‘wat is je richting of wat is je doel’, dan staan wij daar voordat wij het antwoord geven wel even bij stil, en terecht.  Een wijze heeft ooit gezegd: ‘je kan pas bepalen waar je heen gaat als je weet waar je vandaan komt’.

5 jaar geleden was ik op een punt dat ik opnieuw moest bepalen waar mijn leven naartoe zou gaan. Ik was niet in de positie om te gaan reizen, want ik had kinderen. Ik had een mooi huis en wilde dit ouderlijk huis voor mijn kinderen veilig stellen. Ik had geen inkomsten. 
Wat ik wel had, zo zei mijn zus heel treffend, was een academische opleiding, ergo een goed stel hersens, en 2 handen aan mijn armen. 
Ik besloot mijn droom te gaan leven, een Bed & Breakfast te gaan beginnen, niet in de Provence of Toscane, maar gewoon vanuit Rotterdam.

Omkijken was zinloos, het huwelijk had mij niet gebracht wat ik ervan had gehoopt. Ik dacht: Laat ik dan maar van mijn scheiding een succes maken. Ik begon stapjes te zetten. En voordat ik het wist had ik mij ingeschreven bij de KvK en begon het serieuzere vormen aan te nemen. Ik ging weer bloeien. Na een winter van 4,5 jaar. 

Ik ben niet gelovig, ik geloof in mijzelf. Ook als de wereld instort kun je op eigen kracht weer verder. Niet terug, verder, vooruit. No guts- no glory, "gaat niet" bestaat niet en nil volentibus arduum, ik pas ze allemaal toe op mijn leven. Als ik het kan, kun jij het ook!!


Eerst je doel bepalen en dan stapje voor stapje  



De Hartentroefkaart ben je zelf, 

als metafoor voor de veerkracht die je in jezelf terug moet vinden.  

♥♥♥






Geen opmerkingen: